Technologie

Proč právě Banshee bikes a čím se liší?

Nový systém přepákování KS2 je vyústěním 3 let intenzivní práce a více než 10 let zkušeností. Hlavní výhody tohoto nového systému jsou:

Velmi nízké tření Kompletně všude v přepákování naleznete utěsněná ložiska, včetně uchycení trunnion. Díky tomu je v zadní stavbě téměř nulové tření. Výsledkem je extrémně citlivé zavěšení zadního kola s opravdu nevídanou porcí trakce.

KS2.jpg

Když už jsme naťukli ta ložiska! V celém zavěšení zadní stavby jsou použita ložiska nejvyšší kvality. Ty jsou navržená právě pro použití na rotaci jen po části kružnice a zvýšenou tuhost do boku – bez klece. Jedná se o ložiska Enduro MAX. Navíc jsou oproti jiným značkám použity ložiska docela velkých průměrů, což jen umocňuje velmi nízké tření, ale hlavní výhodou je jejich mnohonásobně delší životnost!

Leverage ratio / Poměr přepákování – použitím delšího zdvihu tlumiče, než konkurence se stejnou porcí zdvihu, mají rámy Banshee Bikes nižší poměr přepákování (leverage ratio pod 2.5:1). Rámy mají zároveň vyladěnou progresi tak, aby optimálně fungovaly jak s vysokoobjemovými vzduchovými tlumiči, tak s tlumiči pružinovými. To dává našim zákazníkům větší možnosti výběru a zároveň vyšší výkon při jízdě.

Axle path / Trajektorie zadní osy – první část zdvihu jde osa šikmo dozadu – to prospívá absorbování ostrých nerovností a zároveň kolo díky tomu lépe udržuje rychlost. V kombinaci s vysokou hodnotou „antisquat“ v první části zdvihu to navíc pomáhá kolu získávat více rychlosti při pumpování a při dopadech dropů a skoků.

Antisquat profile – hodnoty „antisquat“ byly navrženy tak, aby maximalizovaly efektivitu šlapání v „sagu“. Hodnoty „antisquat“ se sníží hned, jak zaplujete hlouběji do zdvihu, aby se minimalizoval „pedal kickback“ a vy jste tak měli pocit jistoty i v nejrozbitějším terénu.

Anti-rise optimalizován pro maximální trakci a rozložení váhy při nejdrsnějším bržnění. Vy už si tak můžete jen užívat brždění později před zatáčkou a rychlejší jízdu.

Shock Cage

Shock cage nebo také „klec tlumiče“ je za studena kovaná 3D navržená část, která je základním kamenem systému KS2. Kováním za studena se oproti frézování z kusu hliníku, a nebo použití více částí, docílí mnohem vyšší pevnosti. Kromě toho je výsledný díl i lehčí a tužší, prostě ideální základní kámen pro celý rám. Možná je to o dost dražší a náročnější na výrobu, než cesty použité jinými výrobci, ale udělá to obrovský rozdíl v kvalitě svezení. Banshee Bikes prostě staví výkon i kvalitu jízdy na první místo!

Load isolation – 3D kovaná klec tlumiče z materiálu 7005 T6 je navržená tak, aby se v ní rozkládaly všechny síly přicházející ze zavěšení zadní stavby. Efektivně síly rozkládá a izoluje přesně tak, aby nepřecházely do dalších částí rámu. Výsledkem je lepší celý přední trojúhelník, který izoluje to největší pnutí ve svém srdci – té nejpevnější části rámu.

Low center of gravity – umístění tlumiče nízko v rámu – v „kleci“ má za výsledek opravdu nízké těžiště rámu. To dělá kolo stabilnějším, když je to trošku divočejší… ale také jde kolo lépe a mnohem rychleji naklánět do zatáček.

Za studena kované…

Mnoho značek na trhu používá CNC obráběné díly nebo kupují katalogové části od dodavatelů… například díly pro zadní stavby nebo patky rámů (ne jen ty na přehazovačky). Kompletní design rámů Banshee Bikes je custom – pro každý díl děláme nové formy na kování. Drahé? Ano, ale stojí to za to!

Díky tomu, že jsou všechny součástky navrženy přímo u nás, nejsme limitováni designe nebo rozměry dílů dodávaných z katalogu, které mnohé jiné značky používají. Můžeme proto navrhnout každou součástku tak, aby odpovídala tomu, co potřebujeme na každém rámu. Můžeme kontrolovat všechny rozměry, tolerance a tuhost, aby výsledek byl přesně takový, jaký být má.

Investujeme do forem pro kování za studena, oproti CNC obrábění, z několika důvodů:

Pevnost: kované části jsou pevnější než obráběné díky tlakům, které při kování působí. Zhutní se při nich mřížka molekul. Pevnost takovýchto částí je zhruba o 9% vyšší než u částí obráběných. Kované části zároveň lépe odolávají nárazům a únavě materiálu.

Méně odpadu: kované části musí být přesto obrobeny na CNC stroji tak, aby splňovaly přesné rozměry. Odlitky jsou ale navrženy, aby byly co nejpodobnější finálnímu produktu. Odpad je tak mnohem menší, než kdybychom frézovali tyto části z velkých kusů hliníku. I když všechen odpad recyklujeme, je lepší ho rovnou použít správně, a tím ušetřit čas a energii nutný pro frézování.

Výsledkem je pevnější a lehčí rám s menším dopadem na životní prostředí.

Engineered Compliance

Použitím základních poznatků a počítačové simulace se nám podařilo strategicky opracovat části rámů Paradox V3 a Enigma tak, že tyto rámy nabízí takové malé „pružení“, kterému jiné hliníkové rámy nemůžou konkurovat.

Optimalizováním flexe jednotlivých kovaných komponentů jsme je spojili tak, že pracují jako systém. Systém, který smaže z terénu pod vámi ty nejostřejší vibrace. Zároveň tento systém ještě zvýší torzní tuhost pro maximální přenos síly na zadní kolo.

Výsledkem je více trakce, příjemný a hravý jízdní projev. V neposlední řadě komfortnější svezení, abyste mohli jezdit rychleji a dál!

Custom Hydroformed Tubeset

Hydroforming – proces, který umožňuje zvýšit poměr pevnosti vůči váze u našich trubek. Můžeme přesně kontrolovat půdorys trubek a zároveň tloušťku stěny v celé délce každé trubky. Materiál už byl zmíněn několikrát: 7005 T6.

V kombinaci s počítačovou simulací rozložení sil dokážeme optimalizovat každou sekci každé trubky pro každý rám. Hydroforming nám umožňuje zlepšit vlastnosti rámu. Díky komplexně navrženému tvaru trubek dokážeme docílit požadované pevnosti, ale zároveň snížit váhu a přesně kontrolovat tuhost pro požadovaný jízdní projev každého rámu.

Další výhody hydroformingu obnáší méně sváření, méně odpadu z trubek a větší preciznost oproti běžným trubkám.

Tento proces používáme u všech rámů Banshee Bikes.

Ušlechtilá slitina

Všechny rámy Banshee Bikes používají slitinu 7005 T6, na trubky i kované části. Mnoho výrobců používá levnější a lehčeji zpracovatelnou slitinu 6061 T6. My volíme právě 7005 T6, protože má výborné vlastnosti, díky kterým tak vznikají výborné rámy.

Ultimate tensile Strength / extrémní pevnost v tahu: míra odolnosti, kterou je součástka schopna vydržet bez deformace natažením. Jak můžete vidět v grafu, pevnost v tahu je u 7005 T6 o 12.9% vyšší než u 6061.

Tensile Strength, Yield: napětí, které je materiál schopen vydržet, než dojde k deformaci.

Fatigue Strength / únava materiálu: nejvyšší síla, kterou je materiál schopný vydržet pro udaný počet cyklů, než se zlomí. V níže uvedeném grafu vidíte sílu, kterou vydrží materiál pro 500 000 000 cyklů. Materiál 7005 T6 má tuto hodnotu o 55% vyšší.

Za zmínku také stojí, že 7005 T6 je o 4.5% tužší než 6061 T6. To jen tak pro zajímavost!

Vnitřně žebrovaná zadní stavba

Všechny rámy Banshee Bikes mají (a vždy měly) vnitřně žebrované trubky zadní stavby, jak spodní, tak horní. To opravdu výrazně zvyšuje pevnost našich rámů v porovnání s běžnými trubkami.

Vnitřní žebra maximalizují boční tuhost rámu a zlepšují poměr pevnost/tuhost. To má za výsledek výbornou efektivitu při akceleraci a lepší kontrolu a pocit jistoty při jízdě „na hraně“.

Závitové středové složení a ISCG-05

Závitové středové složení nebudeme komentovat. I velké značky, které v minulosti používali press-fit, se častokrát vrátili právě k závitu, který Banshee kola měla vždy. Funkční řešení, které není třeba měnit!

Použitím tisícihranu na pravé straně středového složení, které pasuje na námi navrhnutý ISCG-05 mount dáváme jezdcům možnost rotace uchycení tak, aby fungoval pro optimální uchycení jakéhokoli vodítka řetězu nebo bashguardu. Kromě toho to také umožňuje výměnu tohoto dílu, pokud náhodou opravdu tvrdě narazíte a zničíte například závity ISCG-05, což je rozhodně lepší řešení než měnit celý přední trojúhelník rámu.

Malý detail? Ale právě tyhle detaily dělají ve výsledku velké rozdíly!

(na všech modelech kromě AMP)

Modulární patky

Proč bychom vám měli říkat, který standard je nejlepší a který byste si měli vybrat na vaše kolo? Máte top sadu kol z vašeho předchozího kola, ale není to boost a nepasuje vám na nový rám? Nebo naopak chcete mít ten nejnovější standard? Tak tady je všechno v pohodě… u nás si můžete vybrat!

S naším modulárním systémem výměnných patek rámu jste vy, kdo vybírá. U aktuálních rámů je to Gen2 (generace2) patek a ty nabízí volbu mezi 142mm a 148mm boost provedením. Obě tyto verze jsou v provedení „compact“ a „long“. Podle modelu rámu vám to dává nejen možnost volby šířky zadní osy, ale zároveň to dává různým rámům možnost použití různě velkých kol a případně i možnost použití tzv. plus size kol. Prostě si myslíme, že i zpětná kompatibilita tu má svoje místo.

Zapomněli jsme ještě zmínit, že tyhle modulární patky umožňují kromě výše uvedeného i změnu geometrie mezi „neutral“ a „low/slack“. Tuto změnu lze provést opravdu rychle a nemá to žádný vliv na přepákování (jako to je u většiny jiných značek). V neposlední řadě to také umožňuje použití tzv. „mullet“ setupu u vybraných modelů.

Boost 148x12mm patky

Ve světě MTB je opravdu mnoho standardů. My se snažíme, aby naše kola byly kompatibilní s více z nich tak, abyste měli volnější ruku při výběru komponentů. Myslíme si ale, že celkově je 148×12 boost ten, který nabízí to nejlepší od všech. Proto u biků (mimo DH), kde nejsou modulární patky, volíme právě tento standard.

Kombinace M12x1.75mm (maxle standard) zadní osy s 148mm širokým zadním nábojem má za následek solidní tuhost bez kompromisů a zároveň dost prostoru pro nohy okolo zadní stavby. Převodník je maličko víc venku, což nám dává víc prostoru pro zadní kolo, ale není nutné použití klik s větším q-faktorem. Celkově si myslíme, že tohle je nejlepší standard na trhu pro použití s 12-ti rychlostními systémy a proto ho podporujeme.